Nacházíte se: Segmenty > Kultura > Muzea > Novinky z muzeí

Novinky-z-muzeí

Spojení výtvarného umění a moderních technologií v Nau Galerry

Od 12. března do 25. dubna probíhá v Nau Gallery výstava výtvarné umělkyně Lucie Svobodové. U nás je Lucie Svobodová považována za průkopnici elektronických médií. Nová interaktivní instalace s názvem Nejasný předmět touhy, zahrnuje spojení designu, filmu a moderních technologií. Výstava je důkazem, že moderní technologie stále častěji nacházejí uplatnění nejen ve firemním prostředí a na školách, ale i v umělecké sféře. 

Design a umění

Ústředním objektem instalace je designová polstrovaná lavice, ze které návštěvník sleduje krátký film. Lavice je dekorována barevnými polštáři s květinovými motivy, které pochází z vlastní tvorby Lucie Svobodové. 

Prožitek a emoce

Obraz krásné ženy je spojován s audio-haptickou akcí návštěvníka. Vzniká zde dojem vzájemné touhy mezi návštěvníkem a dívkou z obrazu.

Interaktivita a umění

Interaktivní audiovizuální exponát reaguje na kontext pozice a skupiny. Každý polštářek umístění na lavici skrývá příslušný zvuk touhy. Zvuky se mění intenzitou posezu (délka, dynamika dosednutí), ale i počtem návštěvníků sedících na lavici. 

Reportáž z výstavy můžete shlédnout na stránkách České televize (od 47:07 minuty)

lavice_1 lavice_2

 

Nau_gallery_Lucie_Svobodova

 

Na projektu spolupracoval tým odborníků

Projekt vznikl ve spolupráci s Institutem intermédií a katedrou počítačové grafiky a interakce na FEL ČVUT. 
Jsme rádi, že jsme měli možnost na projektu spolupracovat,

AV MEDIA, a.s.

Více o projektu naleznete na webových stránkách Nau Gallery

Více o autorce naleznete zde

 

Expozice Sexmisie, jediná svého druhu v Evropě

Od konce března můžete v Liberci navštívit nové vědecko-zábavní centrum iQLANDIA, jehož součástí je i expozice Sexmisie, jediná svého druhu v Evropě. 

Autorkou scénáře této nové interkativní expozice je doktorka Kateřina Soukupová ze společnosti MPlus, integrátorem expozice je společnost AV MEDIA a na obsahové části spolupracovali sexuologové Jaroslav Zvěřina a Petr Weiss.

Téma sexuality, pro někoho samozřejmost, pro jiného tabu. Expozice má za cíl přiblížit návštěvníkům téma sexuality cudným a zároveň zábavným způsobem. Jejím úkolem je odpovědět na otázky, na které neznáte opdověď nebo se bojíte zeptat. Exozice je dostupná dětem od 12 let nebo v doprovodu rodičů.

Expozice je rozdělena do čtyř částí. Sekce JÁ, vás provede vývojem jedince od početí až do porodu. Sekce MY, zkoumá rozdíly mezi pohlavími. V sekci ONI se dozvíte, jak se na sex dívají různé národy a sekce TABU odhaluje tabuizovaná témata.

Připravujeme pro vás více. Sledujte naše stránky. 

 

Z bývalého kina Svět je po rekonstrukci reprezentativní KD

Budova bývalého kina prošla v roce 2013 kompletní rekonstrukcí, jejímž výsledkem je reprezentativní kulturní dům ECHO Lipník nad Bečvou. Cílem projektu byl multifunkční sál, pro pořádání společenských a kulturních akcí, filmových představení, plesů, koncertů, ale i konferencí a kongresů. 

_DSC8045 _DSC8194

Centrální sál s galerií, je vybaven nejmodernější audiovizuální technikou, jejímž generálním dodavatelem byla společnost AV MEDIA.

_DSC7966 _DSC7984

Vybavení sálu: Projekce, ozvučení sálu i předsálí, scénické osvětlení, řídicí systém, režijní pracoviště

ČT24 odvysílala reportáž o rekonstrukci KD Lipník. Na reportáž se můžete podívat na  iVysílání.

 

 

Pozvánka na odbornou konferenci Divadlo 3000

Multimédia a jejich použití “nejen” v divadle

Termín konání: 2. – 3.12.2013

Místo konání: Nová scéna Národního divadla

divadlo1 divadlo2

Jménem společnosti AV MEDIA a Nové scény Národního divadla, bychom Vás rádi pozvali na druhý ročník odborné konference Divadlo 3000. I v letošním roce se nám podařilo pozvat mnoho tuzemských I zahraničních hostů, kteří Vás provedou novými trendy v oblasti intermédií.

Připomeňte si loňský ročník zde 

divadlo3 divadlo4


Jaký je vztah nových médií a divadla?
Jak správně nasvítit scénu?
Jak ovlivňuje světelný design zážitek z návštěvy divadelního představení?
Jak synchronizovat světlo s živou hudbou?
Co je to time code?


Program:
2.12.2013

10:00 – 11:30
 Frieder Weiss (DE), Nick Moran (UK)
Frieder Weiss, průkopník interaktivity a počítačového vidění v divadle představí nejnovější projekty a promluví např. o spolupráci s legendárními Chunky Move. Nick Moran, profesor na Central School of Speech and Drama v Londýně o roli světelného designu v divadle a o své knize.

12:00 – 13:30 
Koert Vermeulen (BE), Pavla Beranová (CZ)
Duo profesionálů, kteří pracují v oblasti světelného designu na poli současného tance, představí velké projekty a ''events'', na kterých spolupracovali, mj. mají za sebou spolupráci s Random International.

Michal Bielicky /SK/DE/ V přednášce "Expanded Cinema " se jako v jediném příspěvku dostaneme do hlubší historie multimediálního divadla a příbzných oborů. Přednáška nabídne historický pohled na fenomény analogových multimediálních projektů v Montrealu 1967 včetně prezentace Laterny magiky.

20:00 
Premiéra DEKKADANCERS: CAVES AND CREATURES
Dekkadancers a Nová scéna přinášejí proklatě podivný příběh na hudbu Nicka Cavea. Za pomoci technologie programované videoprojekce se pro vás jedinečným způsobem zhmotní groteskně temný svět. Náš hrdina, cesťák odnikud, se bude trmácet nehostinnou pouští, svede ptačí ženu, spáchá vraždu a najde i zlého boha. Unikne svému prokletí? Co se odehrává v baru na konci světa? Kdy vrháme stín my, a kdy se vrhnou stíny na nás?
Více zde 

3.12.2013

13:00 – 14:30 Yron Abufalia /IL/ a Daniel Tesař /CZ/
Přednáška je věnovaná konceptuálnímu využití světelného design a videa v divadle s praktickými ukázkami z přdstavení v Národním divadle i zahraničí.

Dan Gregor a Stanislav Abrahám /CZ/
Ukázka nejnovějších interaktivních technologií v nejnovějším představení Laterny magiky inspirované sbírkou vizuální poezie Václava Havla.

15:00 – 16:30 
Laterna magika – Divadlo 21. století panelová diskuse na téma Kam směřuje Laterna magika?
 Panelová diskuse na téma Kam směřuje Laterna magika? 17:00 – 17:30
Jan Buriánek , AV MEDIA, a.s. Představení a praktické ukázky propojení projekčních kulis s trackingem a sdílení zkušeností s projekčními servery Coolux.

20:00 – 21.00 
Studio Marshmallow Laser Feast (UK)
Marshmallow Laser Feasts je britské kreativní studio, které pracuje na průsečíku vědy a techniky. MLF založila v roce 2011 trojice umělců Memo Akten, Robin McNicholas a Barney Steel, všichni s více než 20 letou zkušeností v oboru. Skupina MLF vytváří průkopnickou práci epických rozměrů jak na poli umění, tak napříč obory. Po přednášce bude následovat diskuze.

Více o programu zde

Vstupné na všechny přednášky včetně představení premiéry CAVES AND CREATURES 400,- Kč/ 200,- Kč pro studenty.
 Vstupné na jednotlivé dny 100,- Kč/ 50,- Kč pro studenty. 
Vstupné na představení CAVES AND CREATURES 300,- Kč/ 150,- Kč pro studenty.

Na konferenci je nutná registrace na libuse.pitelkova(at)avmedia.cz. V registraci uveďte, na jaké přednášky se hlásíte. Těšíme se na setkání s Vámi. AV MEDIA, a.s.

Konference je pořádaná ve spolupráci s Institutem umění - Divadelním ústavem, Pražským quadriennale scénografie a divadelního prostoru (PQ), Institutem světelného designu, DAMU, JAMU. Katedrou divadelní vědy FF UK, Katedrou divadelních studií FFMU a Centrem audiovizuálních studií FAMU.
Technologickým partnerem konference je společnost AV MEDIA, a.s.
Partnery konference jsou společnosti Intel a Barco.
Konferenci dále podpořili: Izraelské velvyslanectví v Praze, British Council a Goethe – Institut.

 

Dům přírody Slavkovského lesa

Dne 14. 6. 2013 byl slavnostně otevřen Dům přírody Slavkovského lesa, který obsahuje čtyři expozice, představující nejvýznamnější a nejcennější místa CHKO Slavkovský les – minerální prameny, rašeliniště, hadce, mokřady a lesy. Expozice je určena všem návštěvníkům, je vrstvena do tří úrovní a oživena dynamickými prvky a efekty.

Vlastní realizace byla zahájena až v polovině roku 2012. Vnitřní a vnější expozici zhotovila společnost AV MEDIA, a.s.. Celá expozice využívá audiovisuální technologie jak pro vytváření mimořádné atmosféry (zvuky přírody, světelná nálada), tak i pro simulace přírodních jevů a visuální efekty, kterými se snaží poutavě zvýšit zájem o vybrané fenomény Slavkovského lesa. Domem přírody návštěvníky provází jelen evropský, který byl zvolen jako symbol DP SL.


Nejvýznamnější a nejcennější místa CHKO Slavkovský les:

Minerální prameny - Mofety

V úvodu expozice je umístěna simulovaná mofeta, tedy přírodní jev vyvěrajících minerálních pramenů, která doslova „bublá“ podobně jako v přírodě. Kontextuální projekce, která navazuje na pozadí mofety vysvětluje ve 3 jazykových mutacích návštěvníkům celý tento přírodní jev vč. stoupajících výparů sirných pramenů (tzv. „smraďochů“), které přinášely živočichům skon.

Hadcové skály

Návštěvník, který netrpí strachem ze stísněných tmavých prostor, může vlézt do štoly hadcové skály, a načerpat informace ze života jejích obyvatelů, tedy netopýrů. Jde o další velmi poutavě ztvárněný prvek expozice, který napomáhá edukaci života ve Slavkovském lese a především pro dětské návštěvníky přináší další skutečný zážitek.

Mokřady a lesy

Celou expozici završuje menší multifunkční 3D kinosál, kde návštěvník může pod světelnou oblohou se siluetami zdejšího ptactva načerpat přírodní krásy a detaily pomocí 3D stereoskopické technologie a doprovodných velkoformátových fotografií s vybranými přírodními zajímavostmi zdejšího lesa. K dispozici je hned několik 3D filmů, kde jeden z titulů je přímo naší společností vyroben pro DP SL. Tento 3D film mapuje tamní krajinu přes celé roční období, aby letní návštěvník mohl nasát atmosféru zdejšího krásného barevného podzimu, čistě bíle zasněžené zimy, nebo jarního bujení, a mít tak důvod k opakovanému návratu. Dle potřeb provozovatele lze kinosál využít ke školicím a jednacím režimům či seminářům. Expozice je doplněna o ukázky stromů zdejších lesů, vycpaniny živočichů, přírodniny a horniny, či archeologické nálezy dokreslující místní historii, kdy návštěvník prochází mezi jednotlivými exponáty.

DSC_7002_1 DSC_6865_1
DSC_6897_1 DSC_6844_1

Holografická projekce lesní víly

Mimořádně poutavý je holografický efekt „Víla“ umístěný ve speciálním prostoru horního patra expozice, který je jakýmsi „WOW“ efektem inspirovaným přírodními domy v zahraničí. Návštěvníkům přináší zprostředkovaný zážitek ze zjevení víly z mofet, která dle místní legendy lákala vše živé do sirných pramenů, kde poté jejich život vyhasl. Tento WOW efekt je postavený na překvapivém zjevení a posléze opětovném zmizení víly před samotným návštěvníkem. Jakmile senávštěvník přiblíží k reálně vytvořené scenérii včetně zapracovaného pařezu, víla se zjeví a drží v ruce symbol zdejší oblasti, tedy kytku Arniku, a vílím chichotem se snaží nalákat do mofet.

 

Multidotykový stůl

Expozice domu přírody se může dále pyšnit unikátním řešením tzv. interaktivního multidotykového stolu umístěného ve vstupním prostoru vestibulu objektu. Dotykový stůl je doslova jakousi studnicí informací o Slavkovském lese. Aplikace obsahuje rozsáhlé množství map, které vychází z mimořádně bohatého arzenálu mapových podkladů Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Návštěvník si tak může interaktivně zobrazit turistickou mapu, historickou mapu, přírodní mapu či krajinu. Navíc je k dispozici i interaktivní 3D mapa celé CHKO. Každá mapa je doplněna kontextuálními informacemi, jako jsou: fotografie, panoramata, videa (jako např. prase divoké či majestátní jelen) nebo dokonce 3D modely vybraných geomorfologických zajímavostí kraje, které návštěvník zkoumá ze všech stran a zobrazuje detaily dle svého zájmu. Pro nejmenší je tu i poznávací hra (přiřazování zvířat, stromů, ptáků). Pro hloubavé je zde encyklopedie znalostí ve formě interaktivního průvodce Slavkovským lesem. V celé expozici jsou informace distribuovány i formou dotykových obrazovek, které umožní interaktivní vzdělávání (animovaný výklad vzniku rašelinišť, mapy oblastí), dokonce haptický 3D kvíz.

DSC_7091_1

Jednoduché a intuitivní ovládání

Z technického hlediska je nutné zmínit, že celá expozice je řízena integrovaným řídicím systémem, pomocí jehož dotykového panelu s uživatelsky vhodně naprogramovaným prostředím vše spouští obsluha recepce. Tento řídicí systém umožňuje dodavateli a provoznímu správci vzdálenou správu a kontrolu všech systémových funkcí souvisejících s řádným provozem expozice. Zhotovitel zde měl velmi ztíženou roli v tom, že přišel do již nachystaného interiéru s dokončenými omítkami a vyústěnou kabeláží a musel se bez dalších stavebních úprav „trefit“ expozicí do těchto striktně daných omezení.

DSC_7098 DSC_6972

Naučná stezka

DP SL navazuje na dva kilometry dlouhou, zrenovovanou a rozšířenou naučnou stezku Kladská. Tato stezka (s chodníčky s můstky, vyhlídkovým altánem a odpočinkovými zastávkami s lavičkami a informačními tabulemi) návštěvníky seznamuje s půvabným prostředím národní přírodní rezervace Kladské rašeliny, kterou ročně navštíví až 60 tisíc lidí. Návštěvník je expozicí vyloženě lákán vyjít a užít si přímo na naučné stezce to, o čem expozice zážitkově vypráví, a ověřit si tak tu čistotu a krásu této části Slavkovského Lesa a CHKO.

Věříme, že nově otevřená expozice DPSL pomůže věhlas této unikátní krajiny prohloubit a naučit k zachování vztahu k přírodě a i pro další generace.

 

Projekt Science On a Sphere, aneb nevšední pohled nejen na Zemi

Projekt „Věda na kouli“ neboli Science on a Sphere (SoS), který vznikl v roce 2007 na základě myšlenek vědce Dr. Alexandra MacDonalda z NOAA (Národní úřad pro oceán a atmosféru), patří mezi nejpozoruhodnější inovace v oblasti vzdělávání obecně. Sférické výsledky týkající se měření nejrůznějších jevů na celé zeměkouli se prezentují na fyzické kulové projekční ploše znázorňující Zemi, kterou je možné přirozeným způsobem obcházet, zkoumat, prohlížet a ovládat. Po celém světě tak vznikají jakási sférická kina, která nakonec mají daleko širší uplatnění než jen pro NOAA.


Unikátní projekt ve vědecko-technickém centru Techmania v Plzni

Projekt SoS NOAA je americký projekt a proto není divu, že k dnešnímu dni je nejvíce instalací právě v USA. SoS instalace najdeme jak ve vědeckých parcích (SciCenters), tak v recepcích univerzitních komplexů nebo dokonce polokomerčních organizací. V USA jsou registrovány více než dvě stovky instalací, evropské země jsou zatím v tomto ohledu pozadu, ale například ve Francii, Holandsku nebo Německu už SoS najdeme.

V tuzemsku si projektu všimla společnost AV MEDIA, která již na několika místech prototyp SoS projektu předvedla. Na základě této aktivity se o slovo hlásí zejména planetária a vědecké parky. Jako nejpružnější se ukázali představitelé plzeňské Techmanie, kde se tento projekt uchytil a nová expozice s touto speciální technologií byla otevřena 4. listopadu 2013. Celé planetárium je stejně jako centrum Techmanie zaměřené především na osobní zapojení návštěvníka do hry. Na interaktivních dotykových displejích si mohou návštěvníci sami zvolit film, který si chtějí na projekční kouli promítat.

PICT104195 PICT104194

O projektu Science on a Sphere:

Obsah je král

Celý projekt SoS by byl nejspíš zapomenut jako zajímavý experiment jednoho vědeckého pracovníka, pokud by pro „kulové kino“ nebylo dostatečné množství obsahu, který v něm lze prezentovat. O tom, že vědci NOAA koncept SoS přijali, svědčí právě skutečnost, že prakticky každý týden (někdy i rychleji) pro něj vytvoří nový vědecký nebo populárněvědecký obsah. Celý projekt je o to zajímavější, že se prakticky týká nás všech a dává do kontextu události tak, jak by to asi nikdo z nás nedokázal: skrz vnější pohled na Zemi. Příkladem takových „sférických programů“ pro SoS je zobrazení okamžitého stavu letů na Zemi (globální pohled, kde které letadlo letí - trajektorie, tečky, popisky...) nebo povětrnostní situace apod. Agentura NOAA také prakticky okamžitě reaguje na události jako je tsunami. Například ihned po neštěstí ve Fukušimě se objevil SoS projekt vysvětlující, jak se neštěstí stalo z pohledu seizmického a jaké následky napáchaly navazující události geograficky - spad, zásah apod.

Vedle projektů čistě NOAA se objevuje spousta dalších projektů či programů, které využívají sférické povahy kina. Například podrobná mapa Měsíce, Marsu a ostatních planet. Dnes již tedy existuje skutečně úctyhodné množství původního obsahu.

PICT104178 PICT104179

Sphere Casting

Asi nejzajímavější vlastností projektu jsou nepravidelné „sférické přednášky“. Prakticky to znamená, že systém sám umí oznámit chystající se přednášku, na kterou příslušná instalace SoS může nebo nemusí reagovat. Na sféře se pak spustí příslušná přednáška, která se přenáší jak obrazově (sférický obraz), tak včetně zvukového komentáře vybraného odborníka. V terminologii SoS se tato událost označuje jako Sphere Casting a její zřízení je snadné, opravdu stačí pouze příslušné spojení.

Stovky programů v archivu

V současné době jsou v archivu SoS NOAA projektu řádově stovky programů. Samotná instalace se provádí převážně včetně předinstalovaných programů v archivu, tj. cca 360 titulů se stopáží od 30 sekund až po desítky minut. Dokonce byl vytvořen i speciální sférický film nazvaný příznačně Frozen o globálním oteplování, jehož následkem bude zmrznutí Země. Kouzlo SoS nespočívá toliko v souvislých lineárních videích, ale i v krátkých ilustračních sférických videích a připravených textových komentářích. Předpokládá se, že se SoS projekt bude používat primárně s řečníkem, který si dle dodaného komentáře připraví příslušný výklad doplněný o sférický film.

Technologie – mapping, warping, blending

Obsah je vytvořen tak, že jej lze namapovat kolem dokola pomocí čtyř protilehlých projektorů. Systém obsahuje řídicí počítač (dnes již jedna pracovní stanice se 4 výstupy a jedním kontrolním výstupem, důraz je kladen na správnou grafickou kartu) s dostatečným diskovým prostorem, který je propojen se čtyřmi projektory a nejčastěji dalším dotykovým počítačem (touch Kiosk), který umožňuje interaktivně vybírat z nabízených programů. Systém může být snadno ovládán i z iPadu nebo za pomoci Wii ovladače. Přednášející má tak k dispozici interaktivní ovladač s možností natáčet s obsahem nebo jej zastavovat, opakovat atd.

Samotný princip instalace spočívá v tom, že se projektory s příslušnou optikou a výkonem umístí do rohů místnosti a následně je třeba projektory správně zkalibrovat, tj. „ohnout“ obrazy (warping) a vytvořit i masky přechodů zajišťující návaznosti jednotlivých čtvrtkulových obrazů (edge blending). Samotná kalibrace vyžaduje IT odborníka s praktickými znalostmi z oblasti AV. Nicméně zde je třeba říci, že výsledek se dostaví každopádně, jen je třeba více trpělivosti a nenárokovat si napoprvé příliš profesionální kvalitu.

PICT104189 PICT104173 PICT104192

Závěr

Projekt „Věda na kouli“ neboli Science on a Sphere patří mezi nejpozoruhodnější inovace v oblasti vzdělávání obecně. Obsah, který je k dispozici, je obecněji použitelný a užitečný a je k dispozici široké veřejnosti při zachování odpovídající odborné úrovně.Nezapomeňte se tedy od 4. listopadu zastavit v plzeňské Techmanii, je na co se dívat!

 

Národní technické muzeum otevřelo nové expozice

Národní technické muzeum (NTM) je nejvýznamnějším expozičním stánkem pro technický rozvoj nejen v rámci naší země, ale i mimo ni. Expozice v NTM představují to nejlepší, co bylo během posledních staletí vytvořeno v oblasti vědy a techniky.

Po rozsáhlé rekonstrukci, která začala krátce po revoluci, otevřelo NTM tematické expozice zaměřené na naprosto základní jevy, jako je fyzika, chemie, vnímání času a fotografie. V NTM můžete v současné době navštívit již 12 unikátních stálých expozic, které se po velké rekonstrukci otevřely všechny najednou. Společnost AV MEDIA, a.s. realizovala ve spolupráci s M PLUS, s.r.o. tři z těchto nových expozic – jedná se o expozici Měření časuChemie kolem násFotografický ateliér. Na prvních dvou expozicích spolupracoval Ak. arch. Jiří Javůrek z SGL PROJEKT, s.r.o., na expozici Fotografického ateliéru pak architektonický ateliér ADR.


Mimořádné pojetí abstrakce času v expozici Měření času

Člověk odpradávna vnímal plynutí času a hledal způsob, jak tento abstraktní jev měřit. Zpočátku mu k tomu sloužili hvězdy a Slunce a až postupem technické revoluce se naučil chytřejší způsob měření plynutí událostí a zavedl příslušné jednotky času. Měření pomocí hodin se liší dodnes principem i přesností a v dnešním přetechnizovaném a globálně pospojovaném světě se dokonce pojem času začíná stávat abstraktním. Už si nedáváme sraz v danou hodinu (domluvíme se tentýž den mobilem), už nečekáme na vysílání pořadu v televizi (koukneme se později ze záznamu nebo na internetu) apod.

Právě abstrakce času vedla autory expozice Měření času ke dvěma pohledům: fyzická prezentace nejrůznějších hodinových strojů a principů, nádherné věžní i osobní „měřiče času“ doplněná o videa s naučným povídáním o čase a pak abstraktní imersivní forma prezentace pomocí projekčního dómu.

PICT102334 PICT102359

Projekční dóm

V prostorách NTM vznikl naprosto unikátní projekční „všeobjímající“ prostor ve formě hemisférické projekce. Záměr architektů umístit hemisféru do prostoru NTM nebyl bez problémů, podpůrné sloupy věc značně zkomplikovaly. Nakonec se ale podařilo najít kompromisní řešení a projekční dóm o průměru 5m je postaven okolo jednoho z nosných sloupů muzea. Jelikož nebylo možné přes sloup promítat, celý systém je zadně-projekční a je osazen 8 výkonnými projektory se synchronizovanými přehrávači obsahu. Celkové rozlišení projekce odpovídá cca 6K (6192px horizontálně), ale použito je přes 6Mpix zdrojového obrazu přehrávaného v reálném čase, vše doplněno o efektový prostorový zvuk. Tři polokopulové programy o celkové délce 15 minut znázorňují abstraktní vyobrazení vnímání plynutí času.

PICT102340 PICT102343 PICT102344
Expozice Chemie kolem nás

V této expozici se autoři snažili přiblížit chemii pomocí běžně vnímaných částí života, aby si návštěvník uvědomil, kde všude se s chemií jako takovou setkává. Chemie je doslova všude kolem nás, i když se jedná o věci běžné denní spotřeby – plastové kelímky, obaly, potraviny, metalurgie a další.

PICT102317 PICT102329

Celá expozice je doplněná audiovizuálními prvky, které jsou zasazené přímo do expozice. Na stěny se pomocí audiovizuálních projekcí promítají původní filmy ze zpracování chemických surovin a plastů. Pro oddělení audiokomentářů jsme využili směrové audio. Samozřejmě nechybí ani interaktivní kiosky, které v této expozici obsahují jednoduché hry, většinou spojené s tématikou různého průmyslového zpracování chemických prvků. Součástí této expozice jsou i dvě laboratoře pro děti obsahující interaktivní tabule.

PICT102318 PICT102322

Jedním z nejzajímavějších exponátů této výstavy je Wichterleho stroj, který sloužil jako prototyp stroje na sériovou výrobu kontaktních čoček. V NTM je přímo vystaven exponát, který je prototypem původního stroje, který byl vyroben z gramofonového strojku a z Merkuru.

PICT102332

Expozice Fotografický ateliér

K ateliéru I, který už obsahoval jednoduché interaktivní hříčky, jako například práci s fotografií přibyla úplně nová expozice Fotoateliér II, která obsahuje několik velmi unikátních exponátů. Jedná se například o Šlechtovu kameru, tedy první 3D kameru, na kterou byl v 70. letech natočen první 3D film. Dokonce se podařilo získat celou řadu ukázek stereoskopických 3D filmů, které se promítají pomocí 3D projektoru, dodaným od AV MEDIA.

NTM_004 NTM_011

Jedním z nejzajímavějších skutečně interaktivních exponátů je Muybridge experiment. Každý návštěvník se může stát součástí tohoto experimentu, když projde speciálním prostorem, kde ho 18 rychloběžných synchronních kamer nasnímá. Muybridge prováděl úplně stejné snímání již na konci 19. století, kdy snímal nejprve koně, jelikož experiment původně sloužil ke zkoumání pohybu zvířat, a poté i lidi. Jakmile experiment proběhne, může si návštěvník odeslat na svůj e-mail výsledek ve formě jednoduché fotky, na které je zaznamenaný pohyb, anebo videa.

NTM_006 NTM_014

Vedle tohoto interaktivního exponátu jsou v expozici k vidění i speciální projekční experimenty, které vysvětlují skládání barev pomocí tzv. Maxwellova experimentu. Tři projektory promítají jednotlivé složky barev RGB a skládají je do barevného prostoru. Každý návštěvník si může svým stínem vyzkoušet, že to opravdu funguje.

NTM_025 NTM_027

Součástí expozice je i speciální experiment pro aditivní a subtraktivní vnímání barev řízené pomocí nejnovějšího LED světelného projektoru. Dále například ukázka starého mechanického diaprojektoru. Návštěvník tak může zkoumat, jaký je rozdíl mezi současnou projekcí a tímto starým diaprojektorem. Zajímavým interaktivním exponátem je i simulátor fotografie. Návštěvník si může sám vyzkoušet, co znamená měnit citlivost, clonu, závěrku... a zjišťovat, jaký to má vliv na snímanou scénu. Návštěvník tak může přímo interaktivně vybírat jednotlivé části a zkoušet si, co to udělá. Expozice nabízí i nasvětlené praxinoskopy, tedy 3D animované obrázky, které vznikaly už v době před začátkem kamery.

NTM_022 NTM_015

V celé expozici je zajímavá světelná atmosféra (nasvícené pomocí scénických světel), která je důležitá pro celkové vyznění expozice plné optických exponátů. Jsou to např. holografické záznamy z původní laboratoře v Řeži, kde jsou jedny z nejkvalitnějších hologramů v Evropě, včetně dalších starých hologramů. Jeden z nejvzácnějších exponátů, který nebylo vůbec jednoduché nasvítit, je tzv. Lippmanova fotografie.

NTM_032 NTM_031

V  expozici Fotografického ateliéru jsou skryté projekční plochy, které jsou pro diváka (pokud není odborník) prakticky neviditelné, ale hrají velkou roli pro zobrazení. Správně zvolené projekční plátno pro každý exponát je naprosto zásadní. Celá expozice je ještě dovybavena dotykovými displeji na výšku, kde si může návštěvník nastudovat podrobné informace.

 

Košický národní poklad: Muzeum jako v pohádce

Ač je to k neuvěření, i v současné době lze nalézt poklad jako v pohádce.

Bylo nebylo... Jednoho krásného dne roku 1935 se v Hlavní ulici 68 v Košicích nalezla malá skříňka. Na první pohled se hned zdálo, že je určitě vzácná, protože byla ozdobná a byla velmi krásná. Po jejím otevření se však ukázalo, že je v ní doslova a do písmene poklad...


Unikátní interaktivní výstava

Jednalo se o více než 3000 zlatých mincí doplněných o několik medailí a zlatých řetězů. Kupodivu ten, kdo v rozbořeném domě poklad nalezl, si ho nenechal, ale odevzdal ho za příslušné nálezné státu. Tak vznikl košický národní poklad, který má nedozírnou numismatickou cenu. Je zřejmé, že původní vlastník pokladu musel být velký odborník na mince, protože je sbíral velmi systematickým způsobem. Ukázalo se, že se jedná o přehled různých mincí jednotlivých států, respektive jednotlivých teritorií. Nejvíce mincí pochází samozřejmě z Uherska, ale v Košickém národním pokladu nalezneme i ty ze Sedmihradska, Holandska, českých krajin, Slezska, Turecka, Španělska, Belgie či Anglie.

PA168657_1 PA168662_1


AV MEDIA byla vyzvána architektonickým studiem Dluhý, který zpracovává kompletně novou podobu expozice Košického národního pokladu k tomu, aby pomocí multimediálních technologií zpřístupnila tenhle mimořádně významný poklad veřejnosti. Do té doby byl Košický poklad vystavován pouze v podobě jednotlivých mincí, kterých je v dnešní době 2920, pod trezorovými vitrínami se speciálním osvětlením. Mince mají většinou průměr okolo 2 cm, jsou ražené a krásné, ale jejich krása vyplyne až z úplného zvětšení, což klasické vitríny nedokážou zprostředkovat.

Z toho důvodu bylo rozhodnuto, že ke zpřístupnění zlatých mincí dojde pomocí technologie Deep Zoom, kterou navrhla AV MEDIA. Tato technologie umožňuje 100-1000násobné zvětšení jakéhokoliv detailu exponátu. Mince byly muzeem nasnímány tak, aby bylo možné zvětšit jejich velikost až na 30-40 cm v reálné velikosti, tedy dosáhnout více než 10násobného zvětšení každé mince. Naskenovat všech téměř 3000 mincí z obou stran znamenalo získat 6000 obrazů ve vysokém rozlišení, které v konečném důsledku vygenerovaly 29Gpixelů dat, které bylo potřeba v reálném čase zobrazit návštěvníkovi. Pro prezentaci pomocí technologie DeepZoom byly zvoleny interaktivní displeje na výšku, kde si může návštěvník vyhledávat jednotlivé segmenty mincí, zvětšovat si je do velké velikosti a získávat o každé jednotlivé minci různé detaily. Každý návštěvník tedy může konfrontovat nejen vlastní mince a celý poklad jako takový, ale může se opravdu detailně přesvědčit o vzácnosti každé jednotlivé mince.

Komplexní řešení od AV MEDIA v netradičním prostoru

Vedle mincí je pro návštěvníky vystaven i zlatý řetěz a medaile. V galerii obrazů, která je doplněná o interaktivní hříčky, návštěvník snadno pochopí, kdo a proč jednotlivé medaile nosil. Jednalo se především o ty největší panovníky, tudíž je vzácnost medailí neoddiskutovatelná. Celkově je člověk, který vstoupí do expozice doslova vtažen do doby, a to zejména díky unikátní světelné atmosféře, kdy je nasvícená prakticky každá mince. Expozice byla velmi náročná, i co se týče instalace, jelikož je umístěna v trezorové místnosti košického muzea, kam byl přístup velmi komplikovaný a složitý. Řešení, které AV MEDIA pro tuto expozici vyrobila, bylo ušito přímo na míru košické expozice. DeepZoom technologie je kompletně naprogramována a upravena do serverového řešení, kde slouží k prezentaci naprosto unikátního rozsahu obrazových dat, který navíc může muzeum v průběhu let doplňovat.

 

Výukové materiály v Africkém muzeu v Holicích

Nově zrekonstruované Africké muzeum v Holicích připravilo pro učitele kolekce výukových materiálů pro mladší a starší žáky v atraktivní interaktivní formě v programu SMART Notebook, obohacené o pracovní listy pro žáky a metodiku pro učitele.

Přečtěte si více o nových výukových materiálech! 

O nové expozici v Africkém muzeu se dozvíte zde.

 

Napsali o nás

Podívejte se, co o představení Antikódy od Václava Havla, napsal časopis Respekt. Naleznete zde popsané a vysvětlené veškeré technologie, které AV MEDIA pro představení zajišťuje.

Článek naleznete zde.

 
Strana 1 z 3