Náš web používá soubory cookie. Pokud tento web používáte, znamená to, že s tím souhlasíte. Doufáme, že je to v pořádku. Přečtěte si naše zásady používání souborů cookie.

< Zpět

Čmárání na poradách?

Jiri Platek | 25. 5. 2015

Vizuální slovník lidské komunikace se od samotného začátku vzniku lidstva skládal z jednoduchých obrázků, které představovali a představují myšlenky.

Naši předkové v jeskyních vytvářeli jeskynní čmáranice skládající se z jednoduchých příběhů např. boj se zvířaty nebo čmárali sami sebe. Čmárat totiž dokáže každý. Přesvědčím Vás o tom, že to jde! Každý z nás v dětství čmáral. Děti si nedělají starosti s tím, jak dokonale jejich čmáranice vypadají, jde jim o to, co SDĚLUJÍ. Jestliže k čmárání dodáte strukturu a přidáte nástroje např. (papír, tablet, interaktivní displej), bude vaše porada, prezentace a týmový brainstorming kreativní a plný nápadů. 

Firmy stále hledají způsoby, jak zlepšit spolupráci a produktivitu týmu. Aby toho dosáhli, hledají komunikační technologie, které budou splňovat všechny aspekty tvořivého/kreativního myšlení. Klíčem k úspěchu každé týmové porady nebo operativního brainstormingu je forma zpracování informací. Náš mozek zpracovává informace duálním kódováním, verbálním (coby slova) a vizuálním (coby obrázky).

Teorii duálního kódování předložil v sedmdesátých letech minulého století Allan Paivio. Jsou-li totiž aktivní oba režimy, náš mozek vytváří asociativní knihovnu slov a obrázků, které na sebe v naší mysli navzájem odkazují.

      

Kóduje-li mozek dohromady verbální i vizuální pojmy, buduje zároveň vizuální mapu toho, co slyšíte, vidíte, o čem přemýšlíte a čmáráte. Zapojování celého mozku má prokazatelný pozitivní vliv na zlepšování paměti a vyvolávání vzpomínek. Vizuální mapy neboli čmáranice s klíčovými slovními výrazy pomáhají vybavit si podrobnosti z porady, prezentace nebo přednášky. Moderně se této technice čmárání říká skečnouting.

Uvedu jeden praktický příklad. V jedné studii poslouchala skupina čtyřiceti dobrovolníků monotónní desetiminutovou prezentaci. Dvacet účastníků si během poslouchání čmáralo poznámky, zbylých dvacet jen poslouchalo. V kvízu, který následoval, si skupina dvaceti čmáračů vybavila o 29% víc informací než ti, kteří nečmárali.

      

I ta největší čmáranice dokáže efektivně vyjádřit vlastní myšlenky nebo myšlenky celého týmu. Místo toho, abyste se báli, že neumíte čmárat, začněte jednoduchými věcmi, které načmárat dovedete. Co třeba tečka, čára, čtverec, trojúhelník nebo kružnice. Pokračujte a nakreslete domeček, knihu, hrneček, hlavu psa nebo kočky…

Ve firemním prostředí se setkávám s těmito šesti častými čmáranicemi/skečnouty, které prakticky používám.

  • Srdce – štěstí, láska, spokojenost, dobrá nálada…
  • Žárovka - myšlenka, vize, nápady, dohoda…
  • Cíl - směr, cesta, překonání překážek…
  • Osoba – emoce, stav, příběh
  • Bublina – komentáře, klíčová slova, název…
  • Vize – myšlenky, asociace, spojitosti…

      

Pamatujte si, že čmáranicemi nahrazujte vaší slovní zásobu. Čmáranice jsou vaše vizuální myšlenky, nejedná se o umění. Důležité je nepřestat čmárat, skečnoutovat a kreslit myšlenky. Opakováním totiž získáte praktické zkušenosti a čmárání vám bude připadat čím dál přirozenější.

Navštěvujete pracovní porady, konference či školní přednášky a nestíháte zachytit všechny myšlenky, které se na vás hrnou z každé strany? Možná přišel ten pravý čas vyzkoušet nový způsob zapisování poznámek, a tím je skečnouting nebo jednoduché čmárání.

Zkuste to! Jestli to myslíš s čmáráním vážně, začni např. s knihou Příručka skečnoutingu, kterou napsal Mike Rohde. Příručka skečnoutingu je nová publikace od nakladatelství Jan Melvil Publishin. Výsledkem skečnoutingu jsou vizuální poznámky kombinující ručně psaný text s kresbami, rámečky a mnoha dalších doplňujících prvků.

Zde je skečnout - čmáranice článku, který jste právě dočetli. Těším se na vaše reakce a čmáranice z porad nebo se registrujte na Inspirativní setkání – Inspired Collaboration, kde Vám o čmárání na poradách také něco řekneme.

Potřebujete poradit?
Kontaktujte nás

Kontaktovat praha@avmedia.cz