V dětství jsem hodně kreslil. Různé čmáranice, jednoduché obrázky a symboly.

Když jsem byl ve škole přistižen, že si během hodiny čmárám, byl jsem pokárán a čmáranice mi byla odebrána. Bylo mi vysvětleno, že čmárání do školy nepatří. Já jsem měl, ale s takovým názorem problém, protože jsem cítil, že čmárání má prokazatelný kladný vliv na to, jakým způsobem pracuji s informacemi.

*Čmárat si oficiálně znamenalo flákat se, jen tak mařit čas, okounět, zabývat se hloupostmi, něčím nevýznamným, nepodstatným či nedůležitým tzv. nic nedělání. Žádný div, že lidé mají ke kreslení v práci odpor, protože byli v dětství káráni, že si čmárají a nedělají zadané úkoly.

Čmáráním na papír jsem si vlastně vytvářel vizuální poznámky, které formovali mé dětské sny, myšlenky a představy. Současně jsem četl knihy a snažil se o zachování harmonie mezi přečtenými slovními příběhy a čmáranicemi, které jsem během čtení knih střádal.

Dokonce jsem se pokusil i o vlastní *komiks, který jsem půjčoval spolužákům a kamarádům na základní škole. Věřil jsem, že se v mém komiksu něco skrývá… něco, co čeká na objevení. Nějaká utajená síla! Ale kdykoliv jsem se to pokusil někomu vysvětlit, dopadlo to žalostně.

*Komiks je sekvence kreslených a jiných obrázků, určená ke sdělování informací nebo k vyvolání estetického prožitku.

              

Na střední škole jsem si uvědomil, že se mé čmáranice a komiksové příběhy skládají z jednoduchých ikon, symbolů, obrázků a textu. To čemu obyčejně říkáme symboly, jsou vlastně poddruhy ikon. Pak tu máme ikony jazyka, vědy a komunikace. A konečně jednoduché obrázky, které jsou určeny, aby se podobali svým předobrazům. Jenomže podoba může mít řadu stupňů. Lze to definovat i trochu nešikovněji. Některé obrázky jsou prostě ikoničtější než jiné. A nesmíme zapomenout na slova, jenž jsou naprosto abstraktními ikonami.

Ikony, symboly a jednoduché obrázky

V čem spočívá tajemství ikon, symbolů a jednoduchých obrázků ve spojitosti a kombinací poznámek a textu? Proč nás to tak bere? V dnešní době se této technice říká skečnouting, který vás naučí základním konceptům a postupům tvorby jednoduchých vizuálních příběhů.

Je neuvěřitelné, že náš mozek dokáže přijmout kruh, dvě tečky a přímku a proměnit je ve tvář!

Požádejte někoho, ať vám na papír nakreslí náhodné uzavřené tvary. A teď pozor. I kdyby byly tvary sebesložitější, každou jde jednoduchým dodatkem „tečky‟ proměnit ve tvář. Přetváříme si jednoduše okolní svět k vlastnímu obrazu.  Zatím jsme si definovali jen tvář, ale jev zvaný nevizuální sebeuvědomění se dá uplatnit i na celé tělo a neživé předměty. A to zdaleka není všechno. Může být nějaký útvar vytvořený barvou na papíře ještě abstraktnější a vzdálenější realitě? Aby znázorňoval tvář stejně evidentně jako naše ikona? Odpovídám ano, může! Význam zůstane stejný. Podoba je sice pryč. Přesně tak SLOVA…jsou tou nejdokonalejší abstrakcí.

Čmárání/kreslení a psaní je potřeba vnímat jako rovnocenné disciplíny. Podobně jako výtvarník a scénárista, kteří se transformují do jednoho živočišného druhu. Za opravdu „dobrý" skečnouting lze považovat takový, v němž jsou tyto dvě odlišné výrazové formy v maximální harmonii.

Skutečným problémem je, že naše kultura se soustředí na informace předávané slovně a nejsme ochotni vidět hodnotu čmáranic. Přitom jsou čmáranice neuvěřitelným mocným nástrojem, které se musíme znovu naučit používat. Nebojte se ukazovat ostatním vaše čmáranice a seznamte se s výhodami skečnoutingu např. v právě vydané Příručce škečnoutingu, kterou aktuálně vydal Jan Melvil Publishing. Podrobnosti o příručce skečnoutingu naleznete zde.

Vzpomeňte si na dětství, pozorujte své děti/vnoučata a uvědomíte si, jak je čmárání pro nás všechny přirozené. My se jen tomuto instinktu bráníme. A nakonec, pro spoustu lidí není žádným tajemstvím, že čmáranice jsou předchůdci skvělých vynálezů a kulturních hodnot. Zde je jen několik příkladů, kdy z jednoduchého nákresu vznikla pro lidstvo zásadní změna.

Isaac Newton - zrcadlový dalekohled 

Charles Darwin – evoluce stromu 

Thomas Edison - žárovka 

Leonardo da Vinci – padák 

Učit se, myslet a řešit problémy

Jak se podle skečnoutingu učit, myslet a řešit problémy? Jak s vytvořenými skečnouting informacemi pracovat, jak skečnouting prakticky využít nejen při poradách, seminářích, panelových diskusí, přednášek nebo brainstormingu, ale i během jakékoliv životní situace, kterou můžeme čmáranicemi formovat na lavičce, v parku, v lese u bazénu nebo v letadle?

     

Grafická forma sdělení, výrazně zjednodušuje postup při rozhodování a zvyšuje rychlost při řešení konkrétních úkolů. V praxi se však bohužel setkáváme s připravenými podklady, kde zbytečně upřednostňujeme obsah sdělení před vhodně vybranou vizuální grafikou a samotnou formou. Snažíme se na účastníky přesouvat mnoho nedůležitých informací a současně se nám nedaří je vhodně zaujmout a zapojit do rovnoměrné diskuse. To především platí u nezáživné porady – v uších slyšíme BLA-BLA-BLA v očích a mysli se soustředíme na jiné věci.

Lidé totiž vnímají informace čtyřmi způsoby, díky kterým se následně rozhodují. Na základě vizuálních podnětů, sluchu, čtení a psaní a grafomotoriky/kinestetiky. Abychom skutečně informaci zpracovali a využili jí, musíme zapojit alespoň dva ze zmíněných způsobů, nebo jeden z nich spojený s emotivním prožitkem. Neuvěřitelný význam čmárání/kreslení spočívá v tom, že zapojuje všechny čtyři způsoby učení s emocionálním prožitkem.

V jednadvacátém století nám vizuální ikonografie v podobě skečnoutingu možná konečně pomůže dospět k nějaké podobě univerzální komunikace. Ikony, symboly a jednoduché obrázky nemohou fungovat bez naší spoluúčasti. Milí přátelé, čmárání, kreslení a skečnouting nikdy nebyly zhoubou intelektuálního myšlení. Ve skutečnosti jsou jeho největšími spojenci.

10 pravidel vizuálního myšlení a skečnoutingu:

  1. Doporučuji Příručku skečnoutingu, Autor: Mike Rohde. Během čtení a prohlížení knihy začněte skečnoutovat na jakékoliv téma. Říkáte si po přečtení několika stránek, že neumíte kreslit? Nevadí! Na talentu nezáleží. Nejde totiž o umění, ale o dovednost vizuálního vystihnutí podstaty sdělení. Nebo to lze říci i jinak. Umíš namalovat čáru, kruh, trojúhelník, čtverec, obdélník a tečku? Potom dokážeš nakreslit ikonou tváře, postavy, myši, hrnku, slona a můžeš ve čmárání pokračovat dále… zkus to.

  2. Nepřetržitě se inspirujte na internetu nebo sociálních sítích zajímavými zdroji vizuálních informací např. twitter @rohdesign, @davegray, @dan_roam, @VizThink, @presentationzen, @DavidSibbet, @SunniBrown, @WorkVisualApp , @sachac.

  3. Čmárejte, kreslete a skečnoutujte pořád dokola!

  4. Přečtěte si něco o největších géniích naší historie např. Albert Einstein, Thomas Edison, Thomas Jefferson, Isaac Newton, Michelangelo, William Shakespeare, Leonardo da Vinci.

  5. Nezapomeňte na další knihy, které obohatí vizuální myšlení např. Nápady na ubrousku - Dan Roam, Visual Leaders - David Sibbet, Tvorba business modelů - Alexander Osterwalder, Slajdologie – Nancy Duartová, Kraď jako umělec – Austin Kleon a další.

  6. Kupte si kreslící vybavení. Já nepohrdnu obyčejným kancelářským papírem velikosti A5 a výše. Často používám sešity Moleskine www.moleskine.cz. Mezi popisovači je velký výběr. Začal jsem obyčejnou tužkou. Potom jsem přešel na barevné inkoustové linery STABILO. Ten kdo má hlouběji do kapsy může vyzkoušet popisovače od COPIC, FABER nebo BIKABLO. Ve firmě pracuji s digitálním flipchartem #SMARTkapp nebo interaktivním displejem SMART Technologies @SMARTCollab díky těmto moderním AV technologiím mohu mnohem lépe vyjádřit myšlenky vizuální formou.

  7. Přistupujte k životu s nenasytnou zvědavostí a usilujte o celoživotní vzdělávání.

  8. Neustále rozvíjejte smysly, zvláště zrak, protože jsou prostředkem k rozšířenému vnímání.

  9. Rozvíjejte rovnováhu mezi vědou a uměním, logikou a představivostí. Myslete celým mozkem.

  10. Zdokonalujte ladnost, zručnost obou rukou, kondici i duševní vyrovnanost.

Máte zájem získat další inspirace, podněty a seznámit se s trendy firemní komunikace či vizuálního myšlení? Neváhejte se zaregistrovat na Inspired Collaboration setkání.

Těším se na Vás. Jiří Plátek, marketingový manažer, AV MEDIA, a.s.

Autor článku a skečnoutu pro konferenci ICON Prague 2015: Jiří Plátek Twitter: @JiriPlatek