Pokud chcete zanechat při prezentaci okamžitý dojem, musíte co nejdříve ovlivnit publikum, které vás sleduje.

Než začnete, vyjasněte si, proč máte prezentovat, jakým způsobem a co chcete prezentovat. Dokud si nevyjasníte tyto otázky, nemá smysl pokračovat s přípravou.

Na začátku si definujte, s čím chcete, aby lidé odcházeli z vaší prezentace. Musíte dát jasný krok, co mají udělat. Nejlépe toho dosáhnete, když budete vyprávět poutavý příběh. Mimochodem, nejlepší knihou na rozvíjení vlastních příběhů je podle trenéra prezentačních dovedností Nathana Golda bestseller What’s your story Craiga Wortmanna. Mnoho lidí se snaží ukázat svou myšlenku či produkt na zdánlivě jasných příkladech. Ty ale ve skutečnosti rezonují vždy jen u určité části publika, protože i židli si každý představí úplně jinak. Zapomeňte proto na snímky, které jsou plné textů a nepřehledných grafů, to lidi nezajímá.

      

Tento článek a doprovodný skečnout o úspěšné prezentaci jsem vytvořil pro konferenci iCON Prague - prezentace Prezentuj jako Steve Jobs. Během prezentace jsem na iCON Prague vytvořil online skečnout. Postupný časosběr skečnoutu. Doporučuji následující knihy, které vás posunou v přípravě Vaší úspěšné prezentace.

      

Jestliže už víte, co chcete říct a máte v hlavě příběh. Můžete ačít s přípravou. Užitečným pomocníkem při hledání souvislostí mohou být obrázky, videa, myšlenkové mapy, grafy, poznámky, SWOT analýzy, schémata nebo jednoduché vizualizace. Tyto souvislosti a spojení vás mohou inspirovat k nečekaným asociacím a zajímavým příběhům. Zapojte obě poloviny mozku, jinak se vám nepodaří připravit úspěšnou prezentaci. Věřte mi! Prezentaci určenou široké veřejnosti nepřipravíte během jednoho dne.

   

Steve Jobs připravoval svou veřejnou prezentaci několik týdnů, stovek hodin. Díky detailnímu přístupu byly jeho prezentace přirozené, ohromující a nezapomenutelné v každém okamžiku. Jakmile vás napadne myšlenka, načmárejte si jí na papír, do počítače, na tablet nebo interaktivní displej. Současně si představujte konkrétní obrázky, přemýšlejte, jak je dát dohromady s textem, grafem či jinou vizuální poznámkou, běžte více do hloubky. Připravte si nejdříve úvod a závěr, potom pokračujte v dalším obsahu.

Zařaďte do svého sdělení/příběhu důležité informace nejlépe po pěti minutách. Potom dejte lidem krátkou pauzu. Není to jednoduché vydržet stát a dvě, tři, čtyři vteřiny nic neříkat, ale to je ten okamžik, kdy lidé zpracovávají vaše informace. Dejte jim trochu prostoru k odpočinku a pokračujte znovu k další důležité informaci.

Nejvíce chybujeme v odhadovaném času, který potřebujeme k představení jednotlivého snímku a současně, jak by měl snímek vypadat a co by měl obsahovat. Nabízím jednoduché pravidlo 30 – 20 - 10. Použijte písmo velikosti třicet, na dvacet snímků budete potřebovat deset snímků.

   

V této fázi si říkáte uf a mám vše připraveno. To je bohužel zásadní omyl! Zatím se vám podařilo získat extrémně důležitých sedm procent obsahu. Zbytek úspěšné prezentace tvoří mimoslovní komunikace (jak vystupujete, jak mluvíte, jak se tváříte a jak vás vnímají lidé jako člověka). Mějte pod kontrolou hlas. Koncentrujte se na to, jak mluvíte, jakou intonaci používáte a zda vám lidé rozumí. Používejte metafory, přirovnání, analogii. Říct „vytvořili jsme přístroj, který mění vodu na peníze“ spíše než „máme malou přenosnou vodní turbínu”.

Vedle hlasu komunikujte také očima. Lze použít jednoduchý trik. Najděte si v publiku člověka, koukněte se mu do očí, řekněte myšlenku a udělejte pauzu. Takto opakujte dále a snažte se komunikovat se všemi. Součástí prezentace je i váš pohyb. Nebuďte strnutý, nestůjte na jednom místě, využijte prostoru, který máte k dispozici.

Před i během prezentace nás většinou trápí tréma. Což není nic špatného. Tréma znamená, že nám na prezentaci opravdu záleží. Jak trému potlačit? Jak s ní pracovat? Důležité je připravit se, pokud se dostatečně připravíte, máte věci pod kontrolou a můžete se na sebe více spolehnout. Koncentrujte se na začátek, protože první a druhá minuta vaší prezentace je tím nejdůležitějším okamžikem. Jakmile se dostanete do tempa a zvládnete úvod, tak se dostanete do pohody a zbytek prezentace už dáte. Stojíte přeci před publikem, abyste si to maximálně užili. Nepřišli jste na porážku!

  

Dobrého řečníka poznáte nejenom podle toho, jak mluví, jak vás vtáhne do děje a jak má pěkně navrženou prezentaci. Ale i podle toho, jak dodrží čas. Vždycky je lepší skončit o něco dříve než o něco později. Sledujte čas. Mějte v obecenstvu někoho, kdo vám ukáže pět minut a dvě minuty před koncem. Je to hrozně důležité, abyste se dostali k vašemu poslednímu snímku ve správný okamžik. 

Už se to blíží. Za chvíli máte vystoupit. Máte vše připraveno. Víte, proč jste tady, jak budete prezentovat a co chcete publiku říct. Technika funguje. Teď už je to jenom na vás. Běžte do toho. Přeji mnoho úspěšných prezentací.

Další použité zdroje:

Hledáte změny a nové inspirace, jak připravit úspěšnou prezentaci? Nabízíme účast na inspirativním setkání - Inspired Collaboration.

Těším se na Vás. Jiří Plátek, marketingový manažer, AV MEDIA, a.s.