< Zpět

Přivítejte svoje návštěvníky ve virtuálním muzeu

Libuse Pitelkova | 24. 3. 2020

A odhalte jim i ta nejtajnější zákoutí

Jak můžeme zprostředkovat návštěvníkům zážitek z prohlídky vašeho muzea v době, kdy musí zůstat zavřené? Jak odhalíme návštěvníkům i ta nejtajnější zákoutí? Moderní technologie nám umožňují přenést návštěvníka do muzea virtuálně. Virtuální procházky muzeí jsou v dnešní době výbornou alternativou kulturního zážitku, které kombinuje mimořádný vizuální zážitek s poučením nebo výukou. I když naším cílem stále zůstává reálné prožití fyzické návštěvy expozice nebo výstavy, věříme, že  virtuální prohlídka muzea dokáže u návštěvníků vyvolat emoce a vzbudit zájem a nadšení pro následující návštěvu muzea.

Pomocí virtuální prohlídky můžeme návštěvníkovi poodhalit kousek příběhu a nalákat ho k návštěvě expozice, aby mohl příběh prožít celý.  Navíc můžeme prostřednictvím virtuálního zážitku návštěvníkům přinést detailnější obsah k vybraným exponátům.  Ve virtuálním prostoru se návštěvník stává divákem, který vnímá expozici očima návštěvníka, jako by tam sám byl. Může se rozhlížet v prostoru, prohlížet si exponáty, vzdělávat se a zároveň se stát aktivním účastníkem výstavy prostřednictvím interaktivních prvků, jako jsou hry nebo kvízy.

V dnešní době je dostupná celá řada moderních technologií, které lze pro zpracování virtuální prohlídky využít. Navíc se vzrůstajícím zájmem o virtuální realitu stále více domácností vlastní VR brýle. Poslední modely už jsou dokonce kompaktní, bezdrátové a nevyžadují výkonný počítač. Je tu i technologie Google Cardboard, která promění ve VR brýle téměř každý mobilní telefon jen za pomoci papírové schránky s dvěma čočkami. Zjednodušeně řečeno, virtuální technologie je již všeobecně dostupná. Téměř každý chytrý telefon umožňuje pořídit virtuální „procházku“ muzeem pomocí technologie 360°   panoramat. Je ale dobré zdůraznit, že kvalita VR „přenosu“ je na technologii značně závislá a určitě je dobré příslušný materiál zpracovat v maximální možné kvalitě.

Nejvyšší forma VR přenosu do muzea je za pomocí specializovaného robota se sférickou kamerou. Robot je potřeba proto, protože sférická kamera vidí jednoduše „všude“ a tak se nemá kameraman kam ukrýt. Je proto nejlepší, když kameru ovládá někde skrytě pomocí dálkového ovládání a bezdrátového přenosu obrazu. Samotná kamera také není obyčejná, jedná se o tzv. 8K stereoskopickou kameru, která má ve výsledku rozlišení osm tisíc bodů na řádek a dokonce ve stereoskopickém provedení (pro každé oko zvlášť). Taková kamera se zpravidla skládá z množství menších kamer v počtu 8 a více. Data, která se při snímání pořizují jsou obrovská a následné zpracování takových videí vyžaduje nadstandardní techniku, znalosti i čas. Přesto se výsledek rozhodně vyplatí. Návštěvník má pak ten nejlepší možný pocit virtuální procházky a zážitek mu nedegraduje nedostatečné rozlišení při zkoumání detailů okolí. Zajímavým aspektem VR videí je i zvuk, který je plně směrový, tj. virtuálního návštěvníka doslova obklopuje (snímá se speciálními aurálními mikrofony, které často jsou součástí kamery). Při otáčení hlavou se zvuky ozývají stále ze správného směru, což značně umocňuje celý zážitek z virtuální procházky.

Samozřejmě existují i méně kvalitní formy snímání prostoru, kde je výsledný dojem z VR procházky o něco slabší. První zjednodušení bývá v pořízení videa pomocí sférické kamery, ale monoskopické (jen „placatý“ dojem), další zjednodušení bývá v rozlišení (využije s tzv. 4K kamera místo 8K), kde se ztrácí cenný detail v obraze. Postupné procházení a provádění návštěvníka je důležité, proto forma videa je správná, ale pokud není k dispozici ani VR kamera, tak nezbývá než sestoupit k použití statických panoramatických snímků propojených „přeskoky“, tak jak je známe například z Google Street View. Takto zpracovaná panoramata přinášejí sice omezený zážitek (například těžko ukáží fukční audiovisuální exponáty v muzeu), nutí uživatele k větší interaktivitě (vybírá si pohled i kam „přeskočí“ dále), ale absence průvodce nebo pohybu je značně ochuzující.

Jakmile se již pořídí systematické video pro VR brýle, tak je to hned několik platforem, jak videa zveřejňovat. Výrobci VR brýlí mají vlastní video-portály pro VR videa, ale asi nejpopulárnější je YouTube VR, Google Earth, Google VR Tours nebo Facebook. Alternativně ale není problém umístit podobná videa i na vlastní server nebo internetové stránky.

Potřebujete poradit?
Odebírat novinky Kontaktujte nás

Kontaktovat praha@avmedia.cz