Asi se ptáte, co má společného model lidského chování s kancelářským prostředím?

Technologie nám usnadňují práci a zvyšují naše schopnosti. Jinými slovy technologie stimulují naši motivaci a umožňují nám věci či pracovní činnosti dělat jinak a ve správný čas. Pomocí technologií můžeme přesunout nebo ovlivnit všechny tři hlavní složky určitého požadovaného lidského chování – motivaci, schopnosti a výzvu k akci. 

Podívejme se společně na jednoduchý příklad z kancelářského prostředí. Zaměstnanec, osoba A si rezervuje zasedací místnost na dvě hodiny. Jednání skončí o hodinu dříve, než se očekávalo. Schůzka je ukončena a kolegové opouštějí místnost. Zasedací místnost je nyní prázdná, ale stále rezervovaná na další hodinu, což brání tomu, aby byla místnost využita někým jiným. Správné chování, které by prospělo osobě A spočívá ve zrušení rezervace a uvolnění prostoru pro další spolupracovníky, kteří by mohli místnost potřebovat. Podívejme se na tento požadavek chování pomocí výše uvedeného modelu.

Osoba A má nízkou motivaci zrušit rezervaci, protože nemá co získat nebo ztratit bez ohledu na to, zda dojde ke zrušení nebo ne. Spuštění aplikace Outlook nebo provedení změny na rezervačním panelu je otázkou několika sekund či několika kliknutí. Zrušení rezervace místnosti je navíc ovlivněno tím, že osoba A nikdy předtím místnost podobně nezrušila. V neposlední řadě není ani žádná výzva, proč to udělat.

Jak vidíte v grafu, přesun do zelené oblasti lze provést buď (a) zvýšením motivace, (b) zvýšením schopnosti nebo (c) kombinací obou. Drobnými změnami v chování (posilování návyků či uživatelskou adopcí/inspirací) lze dosáhnout obrovských výhod. Vynucování pravidla samo o sobě nepomůže. Jak tedy dosáhnout požadované změny v chování? 

Musíte začít u zaměstnance. Musíte vytvořit správné podmínky pro změny, které souvisí s firemní kulturou a novými nasazenými digitálními technologiemi. Cílem je vytvořit si pracovní den, který bude jednodušší, produktivnější a zábavnější.