Inspirativní video
Jaké řešení hledáte vy?
Spojte se s námi a my pro vás vymyslíme to nejlepší.
Často kladené otázky
Je VR technologie příliš nákladná a složitá na zavedení ve škole?
Ne nutně — dnes existují školní řešení (např. ClassVR), která jsou cenově dostupná, navržená právě pro výuku a minimalizují technické překážky. VR brýle jsou pokročilou digitální pomůckou, jedná se o neinvestiční položku, kterou navíc lze financovat ze Šablon aj. Ovládání je jednoduché, případně lze využít zaškolení, a dostupný výukový obsah usnadní použití ve třídě.
Samozřejmě v případě vybudování odborné VR laboratoře, imerzivních stěn a dalších speciálních pracovišť se jedná již o větší projekt a vyžádá si větší investici.
Je používání VR brýlí ve škole bezpečné? Jsou tam pro děti nějaká zdravotní rizika?
Ano, používání VR brýlí je při dodržení doporučených zásad bezpečné i pro žáky základních škol. Technologie určené pro vzdělávání (např. ClassVR) jsou navrženy právě pro školní prostředí — mají přizpůsobenou ergonomii, nižší hmotnost, bezpečné materiály a jsou určeny pro krátkodobé, řízené použití. VR by měla být vždy vedená učitelem, který sleduje, co žáci vidí, a reaguje na případný diskomfort. U malých dětí se nedoporučuje dlouhodobé používání (celou hodinu), ale krátké, cílené výukové zážitky.
Při správné metodice výuky VR nepředstavuje zdravotní riziko.
Doporučuje se:
- omezit délku jedné aktivity na 5–10 minut
- dělat přestávky mezi jednotlivými scénami
- zajistit dostatek světla a větrané prostředí
- pokud žáci při použití nesedí na svém místě v lavici, ale stojí či se pohybují, pak zajistit dostatek volného prostoru, eliminovat překážky, hrany lavic atd.
- pravidelně dezinfikovat brýle a používat omyvatelné hygienické krytky
Je VR pro každého? Co když žáci nosí brýle, mají zrakovou vadu nebo například epilepsii?
VR technologie není vhodná úplně pro každého, ale naprostá většina žáků ji může bez problémů používat. Brýle ani běžné zrakové vady obvykle nepředstavují překážku – většina VR brýlí je navržena tak, aby se dala pohodlně používat i s dioptrickými brýlemi, případně lze upravit vzdálenost čoček pro ostřejší obraz.
U žáků s epilepsií, výraznou citlivostí na pohyb nebo se závažnějšími zrakovými potížemi je však nutné být opatrný. V takových případech se doporučuje konzultace s rodiči nebo lékařem a nabídnutí alternativního způsobu zapojení do výuky (např. sledování projekce obsahu na displeji učitele místo použití brýlí).
Klíčem je individuální přístup a řízené používání. Učitel by měl vždy sledovat reakce žáků a zajistit, aby se VR používala v krátkých, cílených blocích.
Co když se někomu z VR brýlí dělá špatně?
U velmi malé části uživatelů se opravdu může objevit nevolnost nebo dezorientace, podobně jako při jízdě autem – říká se tomu motion sickness. Ve školním prostředí to ale bývá výjimečné, protože výukové VR aplikace jsou navržené s ohledem na děti a používají se jen krátkodobě. Pokud se někomu přesto udělá nevolno, stačí VR ihned přerušit a dopřát dítěti krátký odpočinek. Příznaky obvykle rychle odezní a nemají žádné trvalé následky.
Obvykle je příčinou rychlý pohyb, scény s pohybujícím se a rychle se měnícím pozadím apod., výběrem vhodného obsahu (stabilní scény bez rychlých pohybů a přepínání) lze těmto situacím téměř vždy předejít.
Máme ve škole VR brýle. Kde najdu vhodný výukový obsah?
Pokud jste z NPO či jiných projektů pořídili VR brýle a nyní se na ně práší, pomůžeme vám je oživit. XR Edufy je česká platforma, která nabízí lokalizovaný obsah pro základní a střední školy — od přírodovědných témat po společenské vědy. Výhodou je, že vše je přizpůsobeno českému RVP a nad rámec samotného obsahu pro žáky je pro učitele připravená i metodická pomoc – metodické návody pro učitele, videa, pracovní listy i prezentace.
Aktuality
Zobrazit vše

