arrow down ico

Jak robotika VEX naplňuje RVP?

Moderní technologie nejsou jen atraktivním zpestřením výuky, ale také účinným prostředkem, jak naplnit požadavky Rámcového vzdělávacího programu (RVP). VEX robotika přináší do škol prostředí, kde si žáci osvojují programování, logické myšlení a týmovou spolupráci přirozenou cestou – prostřednictvím stavby a řízení vlastních robotů. Díky propojení informatiky, fyziky, matematiky i pracovních činností podporuje VEX rozvoj klíčových kompetencí a otevírá žákům dveře do světa moderních technologií, aniž by se vzdálili cílům a výstupům stanoveným RVP.

ZÁKLADNÍ GRAMOTNOSTI

V RVP jsou definovány dvě klíčové základní gramotnosti: čtenářská a pisatelská a logicko-matematická. Tyto gramotnosti nejsou izolovanými oblastmi — představují schopnost praktického uplatnění znalostí, dovedností, postojů a hodnot v rozmanitých životních situacích.

  • Čtenářská a pisatelská gramotnost - porozumění textům, práce s informacemi, schopnost interpretovat a vytvářet texty (žáci čtou návody, dokumentaci, články k programování – interpretují instrukce, píší krátké dokumentace ke svým projektům)
  • Logicko-matematická gramotnost - logické myšlení a rozpoznání matematických situací v různých mezioborových kontextech, využívání jazyka matematiky při jejich popisu, řešení a vyvození závěrů (žáci aplikují výpočty, zejm. vzdálenosti, rychlosti, úhly, pro návrh kódu a konstrukce robota, logicky strukturované algoritmy, modelování a abstrakce - žáci přemýšlejí, jak zjednodušit úlohu do kroků, které robot zvládne)

KLÍČOVÉ KOMPETENCE

Robotika rozvíjí u žáků schopnost řešit problémy, pracovat v týmu a efektivně komunikovat. Učí je vytrvalosti, protože k funkčnímu řešení často vedou chyby a jejich překonávání. Zároveň podporuje kompetence pracovní – žáci si osvojují zásady technické práce a bezpečnosti.

  • Kompetence k učení – pracují metodou pokus–omyl, využívají získané zkušenosti a přenášejí je do nových úloh
  • Kompetence komunikační - vyjadřování myšlenek, záměrů, schopnost argumentace a prezentace výsledků
  • Kompetence osobnostní a sociální – sebereflexe, vzájemné učení, práce v týmu, sdílení rolí (stavitel, programátor, tester)
  • Kompetence k podnikavosti a pracovní – osvojí si základy technické práce s nářadím, stavebnicí i softwarem, včetně bezpečnosti
  • Kompetence k řešení problémů – žáci hledají způsoby, jak postavit a naprogramovat robota, testují, chybují a zdokonalují řešení
  • Kompetence digitální - žáci programují robota, pracují s digtitálními zdroji a tvoří digitální obsah a učí se bezpečně a odpovědně pracovat s technologiemi

VAZBA NA VZDĚLÁVACÍ OBLASTI

  • Informatika – přímé naplnění výstupů nové informatiky: algoritmizace, programování, práce se senzory, daty a řízení systému
  • Člověk a příroda (Fyzika) – principy mechaniky, převodů, sil, pohybů
  • Matematika a její aplikace – měření, odhady, práce s veličinami, logika
  • Člověk, jeho osobnost a svět práce (Osobnostní a sociální výchova i Polytechnická výchova a praktické činnosti) – kariérový rozvoj, interakce ve skupině, praktická činnost, projektová práce, využití digitálních technologií v praxi
  • Jazyk a jazyková komunikace - porozumění a komunikace v angličtině (práce se zahraničními zdroji, účast na mezinárodních robotických soutěžích)

Díky VEXu lze naplnit i průřezová témata – například environmentální výchovu, resp. Udržitelné prostředí (řešení úloh s udržitelným přesahem).

METODICKÉ PŘÍSTUPY V SOULADU S RVP

  • Projektová a problémová výuka – VEX úkoly jsou otevřené, žáci hledají více možných řešení
  • Badatelsky orientovaná výuka – žáci formulují hypotézy a testují je
  • Mezipředmětové vazby – propojení ICT, fyziky, matematiky a pracovních činností
  • Důraz na digitální kompetence – RVP od 2021 akcentuje jejich rozvoj a VEX je praktický nástroj k jejich rozvoji


VÝSTUPY A EVALUACE

Díky VEX je možné hodnotit:

  • Výsledek (funkční robot, úspěšně splněná mise)
  • Proces učení (spolupráce, kreativita, samostatnost)
  • Přenositelnost znalostí (umí žáci aplikovat algoritmus v jiném projektu?)



ZKUŠENOSTI Z PRAXE

Učitelé oceňují, že žáci pracují s velkým nasazením, protože robotika je pro ně atraktivní a srozumitelná. Vidí okamžité výsledky své práce a dokážou si ověřit, že jejich znalosti z matematiky či fyziky mají praktický smysl. VEX naplňuje RVP zejména tím, že propojuje digitální kompetence s praktickými dovednostmi, podporuje mezipředmětové vazby a přirozeně rozvíjí klíčové kompetence žáků. Není to jen stavebnice – pro učitele to je metodický nástroj, jak „oživit“ rámcový dokument a přenést jeho cíle do každodenní výuky.

Konkrétní příklady

Očekávaný výstup (RVP ZV) Jak se naplňuje s VEX Příklad aktivity
Žák sestaví algoritmus pro řízení jednoduchého procesu
(Informatika)
Programování robota ve VEXcode; práce s blokovým kódem i textem Robot projede vyznačenou dráhu podle algoritmu kroků (vpřed, otoč, zastav, couvej)
Žák řeší problém pomocí postupného zdokonalování řešení
(Kompetence k řešení problémů)
Iterativní zlepšování konstrukce a programu robota Tým ladí robota, aby přesně doručil předmět do cíle – úpravy kódu a konstrukce
 Žák využívá senzory a data k řízení systému (Informatika, Člověk a technika) Iterativní zlepšování konstrukce a programu robota Robot zastaví při zjištění překážky, jede jen při určité intenzitě světla
Žák popíše účinek síly na těleso
(Fyzika)
Testování převodů, síly motoru, tření a hmotnosti Porovnání, jak robot utáhne zátěž s různými převody kol
Žák využívá matematické postupy při řešení praktických situací
(Matematika)
Výpočty vzdálenosti, úhlů, rychlosti Robot má ujet přesně 50 cm – žáci počítají, kolik otáček motoru je třeba
Žák se učí efektivně spolupracovat v týmu (Kompetence sociální a personální) Rozdělení rolí: stavitel, programátor, tester, dokumentarista Skupinový projekt – návrh a obhajoba konstrukce robota před třídou
Žák vyhledává a třídí informace, využívá je při řešení úkolu
(Kompetence k učení)
Práce s manuály a online nápovědou VEX, hledání chyb Tým dohledá řešení chybového hlášení v aplikaci VEXcode
Žák tvoří jednoduché technické výrobky a uplatňuje zásady bezpečné práce
(Člověk a svět práce)
Stavba robota dle návodu i vlastního návrhu, práce s nástroji Žáci postaví robota z VEX stavebnice a dodržují pravidla bezpečné práce

Kontaktujte nás

Spojte se s námi a my pro vás vymyslíme to nejlepší řešení.