Projekt modernizace ZŠ Vorlina
Základní škola Vorlina ve Vlašimi prošla ve školním roce 2024/2025 významnou modernizací čtyř učeben z projektu IROP s cílem vytvořit vzdělávací prostředí, které odpovídá současným pedagogickým trendům a technologickým možnostem. Projekt je příkladem úspěšné transformace zastaralých prostor na flexibilní a moderní učebny, které podporují aktivní zapojení žáků zejména v práci s technologiemi.
Motivace a cíle projektu
Hlavním impulsem pro rekonstrukci byla potřeba přizpůsobit školní prostředí aktuálním vzdělávacím potřebám. Vedení školy se rozhodlo zaměřit na nejvíce zastaralé učebny a rozšířit jejich funkčnost. Cílem nebylo pouze vyměnit nábytek, ale vytvořit multifunkční prostory, které podněcují kreativitu a spolupráci a umožňují využití různých technologií.
Klíčové změny a jejich přínosy
Rekonstrukce přinesla několik zásadních vylepšení, která by měla pozitivně ovlivnit kvalitu výuky:
- Multifunkční učebny: Původní učebny počítačů, hudební a výtvarné výchovy byly přeměněny na flexibilní prostory. To umožňuje jejich využití nejen pro kmenové předměty, ale také pro výuku cizích jazyků a dalších disciplín, čímž se maximalizuje jejich využití.
- Moderní laboratoř chemie: Učebna chemie byla vybavena novým laboratorním nábytkem a moderními technologiemi (měřící sady Pasco). Díky tomu mohou žáci provádět experimenty bezpečněji a atraktivnější formou, což, jak doufáme, podpoří jejich zájem o přírodní vědy.
- Zajištění bezbariérovosti: Dobudování výtahů představuje klíčový krok k plné bezbariérovosti školy a zajišťuje rovný přístup ke vzdělání pro všechny žáky.
- Využití moderních technologií: V učebně počítačů je připravena jazyková laboratoř Robotel, v multifunkčních učebnách je možný velkoformátový tisk, využití 3D brýlí pro virtuální realitu. Ve všech učebnách je možné používat interaktivní displeje Smartboard, vizualizéry a notebooky pro každého žáka.
Dopad na žáky a učitele
Zavedení nových technologií, jako jsou interaktivní displeje a moderně vybavené laboratoře, se setkalo s okamžitou pozitivní odezvou u žáků. Učitelský sbor se s novým vybavením postupně seznamuje a někteří pedagogové jej již aktivně integrují do své výuky. Škola si je vědoma, že klíčem k plnému využití potenciálu nových technologií je dostatečné zaškolení a čas na odbourání případných bariér. Pro rodiče a širší veřejnost se plánují dny otevřených dveří, kde si budou moci nové prostory prohlédnout.
Zkušenosti z realizace
Největší výzvou projektu bylo časové sladění všech stavebních a dodavatelských činností. Úspěšné zvládnutí bylo možné díky několika klíčovým faktorům:
- Aktivní podpora zřizovatele: Iniciativa, zadání, zajištění stavebního dohledu a zpracování celého projektu ze strany Města Vlašim byla pro projekt zásadní.
- Efektivní komunikace: Pravidelná komunikace mezi vedením školy, zřizovatelem a jednotlivými dodavateli zajistila plynulý průběh a rychlé řešení problémů a nesrovnalostí.
- Spolehliví partneři: Škola oceňuje spolupráci se všemi firmami podílejícími se na realizaci projektu. U AV MEDIA oceňujeme zejména jejich vstřícnost a profesionální komunikaci (zejména možnost konzultací a různých doporučení ke stávající infrastruktuře školy).

Doporučení pro ostatní školy
Na základě svých zkušeností doporučuje ZŠ Vorlina školám a zřizovatelům, kteří uvažují o podobné modernizaci, aby kladli důraz na aktivní spolupráci a podporu ze strany zřizovatele. Neméně důležitá je přesná formulace cílů projektu a především otevřená a pravidelná komunikace mezi všemi partnery v průběhu celého procesu.
Petr Jíša, ředitel ZŠ Vorlina