arrow down ico

Projekt modernizace ZŠ Vorlina

Základní škola Vorlina ve Vlašimi prošla ve školním roce 2024/2025 významnou modernizací čtyř učeben z projektu IROP s cílem vytvořit vzdělávací prostředí, které odpovídá současným pedagogickým trendům a technologickým možnostem. Projekt je příkladem úspěšné transformace zastaralých prostor na flexibilní a moderní učebny, které podporují aktivní zapojení žáků zejména v práci s technologiemi.

Motivace a cíle projektu

Hlavním impulsem pro rekonstrukci byla potřeba přizpůsobit školní prostředí aktuálním vzdělávacím potřebám. Vedení školy se rozhodlo zaměřit na nejvíce zastaralé učebny a rozšířit jejich funkčnost. Cílem nebylo pouze vyměnit nábytek, ale vytvořit multifunkční prostory, které podněcují kreativitu a spolupráci a umožňují využití různých technologií.

Klíčové změny a jejich přínosy

Rekonstrukce přinesla několik zásadních vylepšení, která by měla pozitivně ovlivnit kvalitu výuky:

  • Multifunkční učebny: Původní učebny počítačů, hudební a výtvarné výchovy byly přeměněny na flexibilní prostory. To umožňuje jejich využití nejen pro kmenové předměty, ale také pro výuku cizích jazyků a dalších disciplín, čímž se maximalizuje jejich využití.
  • Moderní laboratoř chemie: Učebna chemie byla vybavena novým laboratorním nábytkem a moderními technologiemi (měřící sady Pasco). Díky tomu mohou žáci provádět experimenty bezpečněji a atraktivnější formou, což, jak doufáme, podpoří jejich zájem o přírodní vědy.
  • Zajištění bezbariérovosti: Dobudování výtahů představuje klíčový krok k plné bezbariérovosti školy a zajišťuje rovný přístup ke vzdělání pro všechny žáky.
  • Využití moderních technologií: V učebně počítačů je připravena jazyková laboratoř Robotel, v multifunkčních učebnách je možný velkoformátový tisk, využití 3D brýlí pro virtuální realitu. Ve všech učebnách je možné používat interaktivní displeje Smartboard, vizualizéry a notebooky pro každého žáka.

Dopad na žáky a učitele

Zavedení nových technologií, jako jsou interaktivní displeje a moderně vybavené laboratoře, se setkalo s okamžitou pozitivní odezvou u žáků. Učitelský sbor se s novým vybavením postupně seznamuje a někteří pedagogové jej již aktivně integrují do své výuky. Škola si je vědoma, že klíčem k plnému využití potenciálu nových technologií je dostatečné zaškolení a čas na odbourání případných bariér. Pro rodiče a širší veřejnost se plánují dny otevřených dveří, kde si budou moci nové prostory prohlédnout.

Zkušenosti z realizace

Největší výzvou projektu bylo časové sladění všech stavebních a dodavatelských činností. Úspěšné zvládnutí bylo možné díky několika klíčovým faktorům:

  • Aktivní podpora zřizovatele: Iniciativa, zadání, zajištění stavebního dohledu a zpracování celého projektu ze strany Města Vlašim byla pro projekt zásadní.
  • Efektivní komunikace: Pravidelná komunikace mezi vedením školy, zřizovatelem a jednotlivými dodavateli zajistila plynulý průběh a rychlé řešení problémů a nesrovnalostí.
  • Spolehliví partneři: Škola oceňuje spolupráci se všemi firmami podílejícími se na realizaci projektu. U AV MEDIA oceňujeme zejména jejich vstřícnost a profesionální komunikaci (zejména možnost konzultací a různých doporučení ke stávající infrastruktuře školy).
Jisa Vorlina

Doporučení pro ostatní školy

Na základě svých zkušeností doporučuje ZŠ Vorlina školám a zřizovatelům, kteří uvažují o podobné modernizaci, aby kladli důraz na aktivní spolupráci a podporu ze strany zřizovatele. Neméně důležitá je přesná formulace cílů projektu a především otevřená a pravidelná komunikace mezi všemi partnery v průběhu celého procesu.


Petr Jíša, ředitel ZŠ Vorlina

Podobné reference